Skagen – hjemme igen

Det blev en overraskende givende tur i Skagen, med følgende nye arter:

  • Fuglekongesanger (twitch)
  • Steppehøg (1K lavt over Skagen By)
  • Lapværling
  • Topmejse

Lapværlingen fandt jeg selv ude på Nordstrand rastende med rørspurve mellem sand-tuerne i kanten af sandklitterne.
Topmejse fik jeg først på en luske-tur i Batteriskoven. Det var fedt at se den første, men allerede dagen efter da jeg så yderligere to fugle var det slet ikke lige så sjovt.
Steppehøgen så jeg først som en Kærhøg sp. 1K lavt over byen. Jeg havde ikke kamera med, da vi blot var på vej hjem fra en indkøbs-tur i byen, men jeg havde kikkert med og fik den set fint nogle sekunder. Slank lille kærhøg, der kun var en smule større end de gråkrager der var efter den. Meget rød-brun på undersiden, umiddelbart helt uden striber. Den virkede god for Steppehøg, men jeg så ikke halskrave og “jizz” var svært at vurdere, da den hele tiden var i “undvige-flugt” da den havde 5 gråkrager i røven.
Jeg var i tvivl om fuglen hele vejen hjem, og tænkte af en eller anden grund at jeg ville eftersøge den ved Grenen. Så vi gik hjem og jeg kørte direkte videre ud til Grenen for at lede efter den. Jeg så at der tidligere på dagen (kl. 9 om morgenen) havde været en 1K steppehøg i Blåvand som fløj øst-nordøst. Jeg tænkte længe på om det kunne være den fugl som om eftermiddagen var nået til Skagen. Jeg så først min fugl omkring kl. 15 om eftermiddagen, så det kunne måske godt passe.
Om aftenen så jeg at to andre havde haft en 1K steppehøg på Grenen, endda med fine billeder her: http://ecskagen.blogspot.dk/2016/10/efterarets-3-steppehg.html
Så var sagen rimelig klar – jeg havde fået mig en ny art, da det vár en steppehøg jeg havde set tidligere.

Ud over de nye arter blev de bedste arter Stor Tornskade, Bjerglærke og Silkehale. I alt 67 arter så jeg, men desværre ingen hits. Jeg havde en WTF-oplevelse med en almindelig art, da jeg fandt en fuglekonge med hvidt hoved.

wtf_fuglekonge_1
“Hvidhovedet Fuglekonge”, Skagen, 18. Oktober
wtf_fuglekonge_2
Skagen, 18. Oktober
wtf_fuglekonge_3
18. Oktober
hvidhovedetfuglekonge1
19. Oktober
hvidhovedetfuglekonge2
19. Oktober

Efter min bedste overbevisning er der ikke tale om leucisme, da der ikke er tale om enkelte hvide fjer, men nærmere end en fjergruppe – hovedet minus kinder, tøjle og isse er blevet helt hvidt. Jeg ved ikke hvad man kalder den slags, men det giver mindelser til den bogfinke med “hvid mave” som har vist sig nogle år i træk om vinteren, i min mors have på Vestsjælland.

Her en række billeder af nogle af de andre fugle fra turen

forn_lysnet
Fiskeørn over Jennes Sø
sttorn
Stor Tornskade. Rastede syd for Bøjlevejen, umiddelbart syd-øst for kolonihaverne
bjergirisk
Udsnit af en stor flok bjergirisker ved en af strand-engene, Grenen
bjerglaerke
Bjerglærke på Grenen, i ret hård blæst
sandlobere
Sandløbere om eftermiddagen på Grenen
silkehaler
Hov! “sølvklokker” i luften – Silkehaler! En flok på ca. 10 fløj forbi
hvidevips
Hvide Vipstjerter på stranden – 4 ud af 5 fugle der holdt sammen i en flok
Leave a Reply

