Skagen, Uge 42, 2016

Her lige en lille opdatering fra Skagen.

Onsdag d. 12. Oktober blev en Fuglekongesanger fundet i Ålbæk. Vi skulle køre til Skagen torsdag d. 13., men jeg vurderede ikke chancerne for at fuglen ville blive, til at være særligt store. Jeg fortalte dog min kæreste at HVIS nu den skulle blive meldt ud i løbet af torsdagen, så ville jeg meget gerne lave et lille stop i Ålbæk.
Fuglen blev meldt ud torsdag morgen – fedt, så var der et lille håb. Da klokken var 15:00 om eftermiddagen nåede vi endelig til Ålbæk, lidt syd for Skagen. Det blæste og området virkede ret stort – jeg fik 20min til at lede.
Jeg gik nogle minutter rundt selv, før jeg fandt en lille gruppe af tre fuglekiggere, der helt bestemt var på samme mission som mig. Jeg sluttede mig til dem og to af dem havde set fuglen! Efter få minutter finder vi den og vi får set den rigtig godt, og den kommer med flere tydelige kald. Den fouragerer på få meter i skiftevis et æbletræ og en syren-busk. Vel i 2-2.5m højde, så ikke noget med høje trækroner og ikke noget med at skulke i bunden af et krat. Da mine 20 minutter var gået skyndte jeg mig – meget glad – tilbage til bilen og turen til Skagen kunne fortsætte.

Ellers er bedste fugle indtil videre: Fiskeørn, Stor Tornskade og Lapværling. Her er pisse mange fuglekonger og drossler (sjaggere og vindrossler).

Lapværling var et nyt kryds for mig, så det var da et lille plaster på såret, når nu jeg ikke får hverken Hvidkindet Værling eller Sibirisk Jernspurv…..

 

Leave a Reply

