SU-hybrid i Hillerød

På trods af en lidt optimistisk plan om at komme ud og birde lidt om formiddagen d. 24. December, måtte jeg indse at der ikke blev tid. Vi har holdt jul på en gård uden for Ramløse, og eneste fugle-kig blev en hurtig tur ned på “marken”. Det gav intet, så intet af min fugle-længsel blev forløst den dag.

Første juledag skulle vi bare slappe af, så jeg tog en tur til Favrholm Voldgrav i Hillerød, og planen var efterfølgende at køre til tårnet ved Alsønderup Engsø. Begge lokaliteter burde give mulighed for ande- og gåsetjek. Jeg kom dog aldrig længere end Favrholm.

Jeg har flere gange kørt forbi Favrholm og har kunne se at der rastede mange pibeænder. Derfor var håbet naturligvis Amerikansk Pibeand, eller, hvis der skulle vise sig at raste troldænder, måske den Lille Bjergand fra Esrum Sø eller en Halsbåndsbørge.

Fremme ved Favrholm kan jeg se at der raster en del gæs og jeg bliver glad for at se at der både er bramgæs og blisgæs i flokken som ellers klart er domineret af grågæs. Som jeg nærmer mig tårnet kan jeg se at der står et par andre fugle-kiggere i tårnet – det er i øvrigt første gang jeg oplever at der er andre i tårnet mens jeg er der. De gik desværre begge netop som jeg ankom, og de kunne ikke berette om andet end det jeg allerede havde set – blisgæs og bramgæs. I mit forsøg på at forblive optimistisk sagde jeg til mig selv, at de selvfølgelig ikke havde tjekket fuglene godt nok, så der skulle nok gemme sig noget mere spændende.

Efter at have tjekket pibeænder i måske 10 minutter falder bomben pludselig. SHIT – dét der er ikke normal pibeand! Min puls steg voldsomt ved synet af en pibeand med en hovedtegning der straks gav et meget amerikansk indtryk. Billeder! Jeg får taget nogle billeder og billederne viser ret tydeligt at det ikke bare var noget jeg bilder mig ind – den så sgu lidt sjov ud. Frem med ‘Fugle i Felten’ – den skal have brune flanker og ryg – nå, så kan det i bedste fald være en hybrid. Jeg er ekstremt tæt på at melde den ud på BirdAlarm, men jeg er samtidig i tvivl – jeg tror jeg er i tvivl om hvorvidt det blot er en afvigende pibeand, eller en hybrid. Jeg ender med blot af tage så mange billeder jeg kan, og derefter lægge dem op til diskussion på nettet.

Min fornemmelse er at den garanteret har været der noget tid, og sikkert kan genfindes en af de næste dage.

Her kommer de bedste billeder jeg fik, i en beskåret udgave.

Det er blevet antyder af et par stykker at den måske kunne være en ren Amerikaner, men jeg forholder mig skeptisk. For mig at se er den ikke brun nok på ryg og flanke, men har dog en anelse brunere farvetone end normale pibeænder. Jeg tvivler dog på at det er nok. Jeg har ikke erfaring med Amerikansk Pibeand, men ifølge FiF skal blissen være hvid – det er mit indtryk at “min” fugl ikke har hvid blis, men noget der er klart lysere og mere hvidlig end blissen på de normale pibeænder.

Leave a comment