Sommer

Det er ikke meget jeg får skrevet på min blog, men jeg får heller ikke observeret så meget som det er værd at skrive om.

Efter jeg er flyttet til Hillerød er jeg begyndt at komme meget ved Favrholm Voldgrav. Det tager ca. 15 min på cykel og der er faktisk ret gode fugle. Det ligger på Novo Nordisk’ grund, men der er bygget et fugle-tårn med offentlig adgang. Der er set arter som Rødrygget Svale, Drosselrørsanger, Damklire og Hvidvinget Terne. Bedste arter jeg har fundet er Temmincksryle, Krumnæbbet Ryle, Lille Præstekrave og Huldue.

Favrholm Voldgrav som set fra fugletårnet
Favrholm Voldgrav som set fra fugletårnet

I går forsøgte jeg mig med at obs’e fra Roskildevej, hvilket var en behagelig oplevelse på den måde at der er udsigt til en masse vand-kanter man ikke kan se fra tårnet. Erfaringen blev dog også at Roskildevej klart er der man skal kigge om morgenen, da man om aftenen har solen lige i øjnene. Så tårn om aftenen, Roskildevej om morgenen. Jeg fik parkeret på en lukket vej op mod Novo’s kæmpe bygning ved Roskildevej, som ligger helt ned til fugle-området. En flink vagt kom ud og fortalte at det var OK at jeg stod der og kiggede på fugle, men jeg måtte ikke holde der hvor jeg havde smidt bilen. Han anviste dog et sted, hvor jeg gerne måtte holde, lige i nærheden. Rar oplevelse.

I weekenden var jeg med Ragnar på vade-fugletur i Vestsjælland i håbet om at vinde Club300’s “Operation Vadeflade”. Jeg krydsede fingre for Stribet Ryle, Terekklire eller en Odinshane. Vi fik set en masse forskellige vadefugle, men ikke noget virkelig sjældent. To kærløbere blev bedste vadere. De blev bestemt på jizz og så at de gav et meget mørkt indtryk. Fuck, hvor jeg hade varmedis. Jeg blev i øvrigt også mindet om, hvor relativt dårligt mit teleskop er i direkte sammenligning med andre teleskoper. Kombinationen af virkelig billig optik og et meget ustabilt teleskop – det vipper meget i selv den mindste vind – gør det rigtig svært at se noget ordenligt. Worst case scenario er hav-obs i blæsevejr, men selv relativt rolig vadefugle-obs var faktisk ret besværlig. Jeg drømmer om det “nye” Swarovski ATX 95mm, men en Kite-model er nok noget mere realistisk for mit budget.
Den mest spændende oplevelse gjorde vi ved Flasken ved Reersø, hvor jeg pludselig opdager en brun kærhøg der ligger helt ude i vandkanten og opfører sig lidt som en fouragerende fugl. Den var dog ret klart på vej mod vest. Ragnar fik hurtigt fundet den i sit teleskop, mens jeg kæmpede med at få billeder. Jeg savnede en lyn-hurtig autofokus og så evnen til bare at kunne holde knappen inde og skyde en masse billeder i en fart. Jeg fik taget 4 billeder af en meget ringe kvalitet, men som dog kunne vise farve-fordelingen. crop_kæhøgsp_2552 crop_kærhøgsp_2550 crop_kærhøgsp_2553

Efter af have fået lidt feedback på facebook, blandt andet af Klaus Malling Olsen, er den blevet bestemt til en sandsynlig Blå Kærhøg, men en sikker bestemmelse er ikke muligt. Det kan jeg godt leve med, og selvom det ikke lykkedes os at genfinde fuglen på Reersø, var det en spændende obs som fik pulsen lidt op.

Leave a Reply

